I veckan var min syster Louise på Nordiska Museet och såg utställningen ”Nordens Paris” om NKs Franska damskrädderi och dess chef Kurt Jacobsson (min farfars bror) skapad av modejournalisten och kulturskribenten Susanna Strömquist.

Louise tycker att utställningen var fantastisk och skriver:

”Det är en ambitiös och mycket vacker utställning om NKs Franska damskrädderi, som öppnade 1902 och stängde 1966. På utställningen visas exklusiva och handsydda modeplagg från nästan sex decennier, en exakt uppbyggd kopia av den berömda pärlgrå provsalongen, en film från en modevisning, en intervju med en sömmerska samt scenkläder, broderiprover och klädskisser och mycket mycket mer.

Utställning ger en fantastisk bild av svensk klädhistoria – och en del av vår familjs historia. Susanna Strömquist har också skrivit en underbart vacker och informativ bok om NKs Franskas damskrädderi som heter Nordens Paris. Köp den! Den är mycket läsvärd.”

.

”NKs Franska damskrädderi var Nordens ledande beställningsateljé under haute couturens guldålder. Suzanne Pellin från Paris var ateljéns första chef mellan 1902-1913. Hennes artistiska hattar och klänningar var rena konstverken. Min farfars bror, Kurt Jacobsson, började 1907 som praktikant hos ”Madame Suzanne”. Kurt Jacobsson skickades på utbildning till haute couture-huset Lucille i Paris. När Kurt Jacobsson, bara var 25 år gammal, fick ta över som chef för NK’s Franska 1917, då Suzanne Pellin drabbades av hemlängtan.

I ateljén skapades elegant och handsytt mode åt de mest förmögna kvinnorna. Kurt Jacobsson arbetade, i nära samarbete, med de ledande haute couture-husen. Han reste till Paris minst en gång om året och köpte uppsydda modeller som visades som förlaga för kunderna i Stockholm, som efter det måttbeställde ”kopior” i originalmaterial. Ateljén och damskrädderiet var organiserad som en direkt spegelbild av haute couture-husen i Paris.

Kurt Jacobsson var känd för sin exceptionella förmåga att handplocka rätt haute couture för den skandinaviska publiken. Vid sin sida hade han sin svåger, ateljéchef Pelle Lundgren, gift med farfars syster Tyra. De var ett oslagbart radarpar som kom att klä generationer av förmögna och kända kvinnor.

Kurt Jacobsson hade en nära relation till scenens stjärnor och under hans ledning blev NKs Franska en mötesplats för teaterns och filmindustrins affischnamn, som Greta Garbo, Zarah Leander, Harriet Andersson med flera.

Under kriget, i ett stängt Europa, lyckades Kurt och Pelle skapa egna kreationer och får fina recensioner. När materialbristen blev kännbar använder de bland annat möbeltyger! Efter kriget kom konfektionen, prêt-à-porter, att bli allt viktigare – och till och med NKs Franskas kunder kunde tänka sig färdigsydda plagg. Kurt och Pelle satsar då framför allt på tidlösa och mer användbara plagg, som skräddade dräkter, kappor och aftonklänningar. Kurt gick i pension 1965 och NKs Franska damskrädderi läggs ner 1966 – och bara några år senare avlider Kurt.”

Farbror Kurt, som han kallades i familjen, lärde mig att ”Var sak har sin tid, men kvalité, känsla och god service går aldrig ur tiden”.

Ett varmt tack till Susanna Strömquist, NK samt Nordiska Museet för en fantastisk utställning – en gåva till alla klädintresserade och inte minst till vår familj.

Louise Jacobsson, syster till Charlotte

.

Här är bilder från utställningen.

Madame Suzanne Pellin blandar originalkreationer från Paris med egna kompositioner från starten 1902 till 1913.

.

På 30- och 40-talet gör ”den lilla svarta” entré.

.

På NKs Franska blir den skräddade dräkten ett uppskattat paradnummer.

.

Sofistikerade aftonklänningar var NKs Franskas styrka. 

.

När balsäsongen börjar närma sig gick ateljén på högvarv.

.

En scenkostym till Greta Garbo, i filmen Gösta Berlings saga 1923..

.

Kurt Jacobsson återvänder från en inköpsresa i Paris våren 1929.

.

Pelle Lundgren provar en vit klänning med tyllschal på mannekängen Hjördis Genberg 1953.

.

Ett uttryck som Kurt gärna använde var ”Åh, så förtjusande!”. Vilket stämmer väl in på den här bilden.

.

Brodösen Greta Skeppströms broderiprover – sannolikt komponerade av Pelle Lundgren.

.

Pelle Lundgrens teckningar fungerar både som inköpsunderlag och inspiration till egna modeller.

.

”Ett kärt minne av farbror Kurt, är min systers och mitt gosedjur som Kurt köpte till oss 1967. Jag fick en älskad kanin, Bettan, och Louise fick en älskad nalle, Kurt. De levde med oss länge och väl.”

/Charlotte

2 reaktioner till “Nordens Paris! En fantastisk utställning på Nordiska museet.

  1. Jag läser alltid Charlottes blogg, den är alltid välformulerad och intressant. Idag fick jag läsa om er fantastiska familje historia och nu blir det ännu mer spännande att gå på utställningen. M v h Sonia Wedin.👏

    1. Hej Sonia
      Stort stort tack för din kommentar. Vad glad jag blir!

      Jag tycker att det är så roligt att skriva mina nyhetsbrev och bloggar och dela med mig av ”min värld”. Det är också så kul att få input från dig och andra kunder vad ni tycker om Jacobssons och hur vi ska förbättra oss.

      Jag visste att Kurt Jacobsson var ”stor” på sin tid – men att få en hel utställning om honom och hans arbete är nästan svårt att ta in. Jag är så ledsen över att min pappa Lennart inte fick se utställningen. Han skulle ha älskat den.

      Tack igen, Charlotte

      PS. Jag läste något tänkvärt förra veckan: ”Kvalitet är det mest hållbara sättet att konsumera”.
      Viktigt att reflektera över!

Lämna ett svar till Sonia Wedin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *