Nu är inköpen för nästa vår igång. I måndags besökte min syster Louise och jag Dea Kudibal och Summum och igår var vi och min medarbetare Lena Baude hos bland andra Smashed Lemon, Levete room och Erfo på mässan i Nacka Strand. Här är lite blandade bilder från inköpen.

Idag och i morgon är det dags för mina medarbetare Karin, Cecilia, Yvonne och Birgitta att åka till ut mässan för att hitta snygga plagg för våren 2022. Det alltid lika kul att se vad de väljer.

Mer om trender och färger kommer senare, när jag har haft tid att “analysera” allt vi har sett.

.

Kunder som känner oss väl, vet att vi köper in plagg i många olika stilar. Jag vill att alla ska hitta något man gillar, men man behöver inte gilla allt vi köper in. Därför kan du se något här som du tycker är förskräckligt och något du tycker är toppen. Vi tycker alla vansinnigt olika – och tur är väl det!

.

Välkommen till våren 2022s kollektioner!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

I somras fick jag frågan: Hur går ett inköp till?

Det börjar med att jag bokar in en tid med agenten i showroomet. Vid inköpet går agenten igenom kollektionen och visar “nyckelplaggen”. En kollektion består oftast av mellan 50 och 500 plagg och ett inköp tar mellan en och tre timmar.

När genomgången är klar, får vi en ställning att hänga de plagg på som vi är intresserade av (är det många andra butiker i showroomet får vi ringar i olika färger, som vi hänger på plaggen). Vi plockar ihop de plagg som vi tror att du och andra kunder vill ha.

Inför varje inköp har jag gjort en budget i kronor och antal plagg per varumärke, så att jag och mina medarbetare vet hur många modeller vi ska plocka.

När vi har valt ut plaggen, provar vi sedan igenom dem. Vi vill veta hur de känns på, om ärmen är för lång, om kragen är för hög, om det sticks, om sömmarna sitter rätt, hur kvaliteten känns med mera, med mera. Där gör vi en första gallring.

Sedan lägger agenten in plaggen i datorn och vi får med oss en orderbekräftelse med namn, priser och bilder på alla plaggen. Innan det är deadline går vi igenom ordern en gång till, för att se över antal per modell och fundera över om något ska strykas. Så där blir det en andra gallring.

Ibland ser vi, till exempel en vit blus, hos flera märken och vi vill ju bara köpa in de två bästa. Därför blir det en del strykningar och rättningar i orderbekräftelserna – och sedan är vi klara.

Målet är självklart att köpa in 100 procent rätt – men i verkligheten blir det cirka 10 procent som hamnar på rean. Jag chansar helst inte och köper in plagg som “kanske” säljer. Men något kul som sticker ut måste vi ha varje år.

Nu är vi, som sagt var, igång med nästa års inköp och vi lär hålla på i cirka en månad. Det är superviktigt att det blir rätt. Jag hoppas att du märker att vi verkligen anstränger oss för att hitta riktigt bra plagg till dig och andra kunder.

Ha en fin dag!

Charlotte

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *