För 75 år sedan, i september 1945, öppnade min modige och nytänkande farfar Nils Jacobssons på Kungsgatan 53. I Dagens Nyheter skrev en entusiastisk reporter att “… Stockholms damer har fått en affär i vilken de kunna köpa kläder för att sedan tävla med amerikanskorna och fransyskorna i elegans”.
.
Tidigare i år planerade vi för att fira vårt 75-årsjubileum tillsammans med dig och andra kunder – i butiken på Kungsgatan. Nu blir det ju inte så, av skäl alla känner till. Ja, vi ska ändå fira, men långt ifrån så mycket som vi hade tänkt oss. Det vi gör nu är att alla som handlar hos oss, i butiken eller på jacobssons.nu, i veckan får ett presentkort från oss på 100 kronor. När livet börjar likna det vi var vana med återkommer jag med mer firande.
.
.
I våras minskade försäljningen på ett par dagar med 90 procent – och vi har långt ifrån återhämtat oss. Det här gällde inte bara oss, utan i stort sett alla som säljer kläder. Utslagningen blev dramatisk, när både enskilda butiker och större kedjor gick i konkurs.
Vi räddades av att vi, sedan sex år, byggt upp en webbutik och en närvaro på sociala medier. Det räddade oss, när vi vissa dagar bara hade ett fåtal, om ens några, kunder i butiken.
Nu börjar kunderna komma tillbaka, men inget kommer att vara sig likt. En butik som Jacobssons lever i stor utsträckning på kunder som arbetar i Stockholms innerstad eller kommer till Stockholm över dagen för möten. När fler arbetar på distans och fysiska möten ersätts av digitala möten kommer vi att få färre kunder i den fysiska butiken.
Som min farfar för över 75 år sedan, måste jag nu bygga framtidens butik. Självklart är det en webbutik, men det räcker ju inte, utan den måste erbjuda det vi erbjudit sedan 1855 – personlig service och attraktiva kläder.
Jag var i våras mycket osäker om våra kunder ville handla i webbutiken, i kombination med helt nya sätt att betala. Men vårens och sommarens försäljning har visat att jag oroat mig i onödan. Jacobssons kunder har på kort tid digitaliserats – inte minst gäller detta vår äldsta kunder.
Samtidigt som vi nu utvecklar webbutiken, ska vi självklart finnas kvar på Kungsgatan, men också butiken måste utvecklas. Vad det innebär ska vi arbeta med och fundera över i höst.
Min farfar var uppvuxen med dammode. 1855 hade hans fars farbror Carl Jacobsson startat ”modehandel och syatelie för förfärdigande af artiklar hörande till damtoilette” på Drottninggatan 13. Där arbetade senare även farfars far Oscar som sedermera blev hovleverantör av tyger till drottningen.
Samma sak gäller för mig och min dotter Lovisa: Vi har båda vuxit upp med mode och vad det innebär att driva ett familjeföretag. Det är Lovisa som byggt upp och ansvarar för webbutiken och det vi gör på sociala medier.
.
.
Tillsammans med våra fantastiska medarbetare, Lena Baude, Karin Drugge, Yvonne Falk, Cecilia Fellström, Birgitta Levedal och Inger Rocksten, ska vi se till att vi fortsätter att vara det självklara valet för moderna kvinnor – och erbjuda en service och rådgivning utöver den vanliga.
I höst kommer jag i bloggen att berätta om hur vi tänker – inte minst för att få vet vad du och våra andra kunder ser på våra idéer.
Tusen tack för att du handlar hos oss – och hjälper oss att finnas kvar!
Charlotte
PS. Eftersom jag vill skriva om sånt som du verkligen är intresserad av, så skicka mig gärna ett mail om vad du vill läsa mer om eller vad vi kan göra bättre. Tipsa mig gärna på charlotte@jacobssons.nu.