Många av mina vänner undrar hur det går för mig – och Jacobssons.  De flesta är korttidspermitterade och arbetar hemifrån sedan ett antal veckor – och vet därför inte hur tomt det är i Stockholms innerstad. De har tråkigt och längtar tillbaka till arbetet och kollegorna  – och de blir chockade när jag berättar om hur tomt det fortfarande är. Här är en rapport till mina väninnor, dig och alla Jacobssons kunder:

Jag valde tidigt att fortsätta att ha öppet i butiken, dels för att kunna hålla kontakt med dig, andra kunder och våra många leverantörer, dels för att se till att mina fantastiska medarbetare har ett arbete att gå till – att säga upp dem fanns inte ”på kartan”.

Det har varit skönt att ha öppet och att gå till arbetet varje dag. Det är kul att möta mina medarbetare, bolla idéer, planera för framtiden och få mycket gjort. Vi har alla tvättat händerna så fort vi har kommit till butiken, vi har städat extra noga och varit hemma vid minsta förkylningssymptom. Att mötas och samtala är så viktigt för att vi ska må bra.

.

Vi hjälps alla åt att fylla sociala medier med innehåll. De flesta av oss är högst ovana vid fotas och filma – men vi gör vårt bästa. Med lite varierad framgång!

Trots att vi nästan inte har några kunder i butiken har vi fullt upp. Vi har många kunder som inte tillhör riskgruppen, men som nu inte arbetar eller reser till stan längre, som mina väninnor,  och därför har vi haft extra tomt. De kunder som kommer in har alla varit mycket duktiga på att hålla avstånd och vi har maximalt haft en kund i provrummet i timmen. Så att hålla avstånd har inte varit något problem – och de kunder som har varit inne har varit fantastiskt omtänksamma, vänliga och pratsugna. 

.

Hur går det nu för oss  och vad har vi gjort?
 
Ändrade öppettider och schema
Det första min butikschef Karin Drugge och jag gjorde var att dra ner på öppettiderna. Först stängde vi igen söndagar, sedan kortade vi öppettiderna på vardagar och sedan stängde vi även lördagar. Hela schemat fick göras om och alla fick gå ner i tid, men med drygt 90 procent av lönen. Detta skulle därefter förhandlas med facket – och det tog lite tid. Ingen är uppsagd, men nu är vi två på kontoret och en i butiken, mot tre-fyra i butiken och två på kontoret tidigare. Mina fantastiska extra medarbetare, inklusive min mamma Ulla, tillhör alla riskgruppen och får vara hemma just nu, men de är hjärtligt välkomna tillbaka så fort det är möjligt.

Min fantastiska butikschef och säljare Karin Drugge.

Den 7 april skickade vi in ansökan om korttidspermittering, det vill säga lönebidrag, och fick det godkänt nästan omgående. Jag är imponerade över snabbheten och enkelheten hos Tillväxtverket. Så borde alla myndigheter i Sverige arbeta – och inte bara i en situation som den här.

Förhandla om alla varor
Redan i mitten av mars ringde jag i stort sett samtliga leverantörer  för att diskutera hur jag kunde ta bort, minska, flytta på eller få rabatter på vårens, sommarens och höstens varor. Det blev många samtal och mail. Eftersom vi har avtal med våra leverantörer, kan vi inte neka att ta emot varorna som vi beställde för sex månader sedan. Det slutade med många olika lösningar, där vissa leverantörer har bjudit till rejält och andra inte alls.  Samtidigt är det viktigt att vi får nyheter, så vi har något att sälja till dig och andra kunder som gärna vill ha något nytt. Det är därför viktigt att alla mina fina leverantörer överlever.

Webbutiken först
Eftersom kunderna inte kom till butiken på Kungsgatan, lade vi om nästan allt arbete i butiken till att sköta webbutiken och svara i telefon.
Alla som arbetar i butiken utbildades i att packa varor, skriva texter till plaggen i webbutiken, ta emot returer och göra krediteringar med mera. Alla har tyckt att det har varit kul att lära sig något nytt! Här har Birgitta Levedal och Cecilia Fällström gjort ett jättejobb.

Min fantastiska kundansvariga, eventfixare, säljare och telefonspecialist Birgitta Levedal.
Min fantastiska säljare, fixare och lageransvarige Cecilia Fällström

.

Ökad närvaro på sociala medier
Vi har senaste veckorna lagt dubbelt så mycket tid på att filma och fota till sociala medier än tidigare. Vi filmar och fotar numera varje dag. Min dekoratör Inger Rocksten, mina butiksmedarbetare Lena Baude och Yvonne Falk samt min dotter Lovisa, som ansvarar för webbutiken, har varit kreativa och gjort ett jättejobb med att skapa innehåll, modella och hålla i filmkameran.

Min fantastiska dekoratör, stylist, säljare och idéspruta Inger Rocksten.
Min fantastiska dekoratör, säljare och stylist Yvonne Falk.
Min fantastiska medarbetare och säljare Lena Baude, här tillsammans med mina fina extra medarbetare Margaretha Duffy och Britt-Marie Panagiotopoulus (vid förra årets sommarmiddag).

.

Ökad mängd hemleveranser
Jag märkte också snabbt ett ökat önskemål om hemleveranser, och vi har nu lagt till fler postnummer i Stockholmsregionen. Jag har själv tagit kvällspromenader till flera kunder och lämnat paket till glada kunder. Självklart ska hemleveranser utökas till flera städer i Sverige. Klicka HÄR om du vill se om ditt postnummer finns med på listan så du kan få hem din order till din dörr helt utan extra kostnad.

Rea på utvalda vårnyheter
Jag förstod tidigt att om vi inte säljer vårens plagg, kommer vi att få stora problem med att få plats på lagret med sommarens och höstens varor. Vi har inte obegränsat med plats på lagret på Kungsgatan, och varje centimeter lagerutrymme utnyttjas. Vi har därför gått igenom alla nya vårvaror i “spara, kan sälja nu eller rea iväg”. För att få igång försäljningen och minska antalet plagg på lagret, har vi för första gången någonsin haft en vårrea. Det har fungerat riktigt bra. Vi har också reat iväg plagg från utvalda varumärken. Intressant och lärorikt att se vilka märken som säljer bättre med ett lägre pris.

Lagt en budget för 2021
Jag har försökt att göra en budget för våren 2021, även om det är mest ”gissa-siffror”. Jag vet inte alls hur vi kommer att köpa in kläder i sommar för våren 2021, eftersom vi kan inte resa, mässlokalerna är stängda och flera av våra leverantörer har lämnat sina showrooms.

Jag tror att vi kommer att se delar av förra årets kollektion nästa år. Smart tycker jag, då kläderna är lika fina och de flesta plaggen har du och andra kunder aldrig sett. Det kallar jag för hållbarhets-tänk! En del leverantörer har redan nu valt, att inte skicka vissa kollektioner, utan spara dem till nästa år. Ja, vad ska alla göra när vi inte ens vet om plaggen går att sys upp i höst.

Ja, det var en rapport från min verklighet. Jag är väldigt nöjd över att vi har kunnat ha öppet och använda tiden till utbildning och utveckling. Jag hoppas dock innerligt att detta inte fortsätter även i höst. Då blir det tufft – både ekonomiskt och psykiskt!

Charlotte

Min fantastiska dotter, webbansvariga och sociala medier-ansvarige Lovisa tillsammans med Onjenus grundare Mena Ryan och mig på mässan i februari.

6 reaktioner på ”Hur går det för oss i dessa corona-tider?

  1. Hej Charlotte! Du är helt otrolig. Så fint du har skrivit i bloggen. Dessutom så trevligt att du har lagt ut bilder på dem alla och dig själv. Jättefina bilder. Jättefin presentation. Ni är så duktiga. Jag håller tummarna varje dag att det snart ska vara över men tyvärr ser det ut att bli långvarigt. Stor varm kram till dig och flickorna.❤️❤️😍🌺

    1. Hej Margaretha,

      Vad kul att du kommenterar här. Stort tack för ditt beröm – det värmer.

      Jag ska hälsa alla och hoppas att vi ses snart igen, Kramar Charlotte

  2. Tack Charlotte! Uppskattar din blogg jättemycket! Jag saknar verkligen att besöka butiken, ja alla butiker, men nu måste man avstå ett tag till som det verkar, tyvärr. Sorgligt att tänka på hur detta drabbar alla led i kedjan. Bra att man kan handla online nu.
    Livet har blivit annorlunda och man känner sig inte fri. Trots att vi alla tycker det känns overkligt, ovisst och urtrist, får man ändå vara glad så länge man är frisk. Vi måste hålla ut. Stay safe! 💚

    1. Hej Irene

      Stort stort tack för din kommentar. Vad kul att du läser min blogg. Jag tycker att det är väldigt roligt att skriva och hålla alla informerade om vad vi gör.

      Ja kedjeeffekterna av coronan är nästan obegripliga att ta in. Det är bara att hålla tummarna – och känna en viss tröst i att människan har överlevt så mycket tidigare och alltid lyckas ta sig ur det.

      Samtidigt har jag det så bra, så det är bara att vänta och hålla ut som du skriver.

      Detsamma. Charlotte

  3. Hej Charlotte! Så fint du skriver i din blogg, tack! Det är en märklig tid vi lever i – skickar dig och alla dina härliga medarbetare många styrkekramar, “take care”! 🙂 <3

    1. Hej Viveca

      Stort tack för din kommentar. Vad kul att du läser och gillar min blogg.

      Jag hälsar till alla i butiken – och jag vet att alla hälsar tillbaka. 🙂

      Mitt i all denna galna värld har vi det jättetrevligt och kul ihop. Vi vet att vi är lyckligt lottade, jämfört med dem som arbetar inom vården sliter varje dag i obekväma plast-skyddskläder. De är guldvärda!

      Detsamma, Charlotte

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *