Klädbranschen var i fritt fall redan före pandemin, med en överetableringar av butiker och ett överutbud av kläder. Med pandemin blev läget ännu värre – men ett dystert 2020 kan öppna för nya möjligheter. I dagens blogg delar jag med mig av trenderna för detaljhandeln.
.
I och med pandemin minskar behovet av snygga kläder till arbetet och klänningar för speciella tillfällen – stilen blir mycket mer avslappnad. Människor reflekterar över vad de spenderar sina pengar på och blir därför mer försiktig med sina inköp. Det här tillsammans gör att försäljningen av kläder saktar in ytterligare.
Många människor arbetar fortfarande hemifrån och kommer att fortsätta med det på obestämd tid. Det får självklart stora konsekvenser för modehandeln. Många har ju redan kläder för flera år framåt – och de skulle kunna skänka bort hälften och ändå ha kläder att gå till arbetet i några dagar i veckan. Därför tror man på analysföretaget McKinsey att försäljningen av kläder och skor kommer att minska med minst 25 procent under 2021.
Listan över konkurser inom modebranschen i hela världen är lång, men pandemin har samtidigt gett många företag en unik möjlighet att nu göra avgörande förändringar i sin verksamhet – som kanske ändå skulle ha skett.
Många klädkedjor har länge haft för många butiker och det finns för många shoppinggallerior. Tidigare kunde butiksägare leva på sina lönsamma butiker, men med pressade marginaler och nu pandemin, går många butiker med förlust och måste stänga. Men nu i och med pandemin kan butiksägare göra förändringar, som tidigare skulle setts som drastiska, till exempel att stänga igen butiker och höja marginalerna. Det kallas för ”krympa för att växa”.
Ett exempel är det amerikanska väskmärket Coach som lämna varuhusen och outlets, för att enbart arbeta med sina egna butiker och det egna varumärket – och på så sätt tjäna mer pengar.
Nu handlar det om välja att vara, där man säljer tillräckligt bra och att fokusera på miljö, hälsa och en sund livsstil snarare än tillväxt. Det vill säga att bli starkare och bättre, genom att bli mindre. Man riktar sig inte längre till kunder som bara handlar på rea.
Så har pandemins ändrat modet
Eftersom människor arbetar hemifrån, har försäljning av sportkläder och hemmakläder (loungewear) skjutit i höjden.
Behovet av bekväma plagg fortsätter som sportkläder, collegeplagg och sovplagg – och ökar rejält under nästa år. När panademin är över kommer många att vilja klä upp sig igen – med en mer ”snygg casual-look”. Komfort kommer fortfarande att vara nummer 1.
.
Man tror att kunderna vill fira när pandemin är över och att man vill handla nytt – men att man framöver kommer att handla färre plagg, av högre kvalitet och mer hållbart mode. Det kallas för slow fashion och det handlar om att skapa en garderob med ”bättre” kläder.
Varför blir modet mer ”casual”?
Ingen säger idag att det faktiskt spelar roll vad du har på dig, vilket gör att modet blir mer ”casual” för varje år. Dessutom klär sig många chefer i näringslivet idag så nonchalant som möjligt för att visa att man är del av ”den unga tech-branschen”.
Det här kan bli något av en dödsstöt för herrmodet när chefer och VD’ar i stora företag klär sig i jeans och t-shirt, istället för kostym. När några av världens mest mäktigaste och rikaste män (ja, det är främst män) klär sig i jeans och gymnastikskor, blir det allt mindre viktigt för andra att klä sig snyggt. Varför ska man då välja kostym eller dräkt för att signalera makt, när en svart t-shirt går lika bra?
Ja, utvecklingen är spännande inom modebranschen. Vi kommer säkert se mycket nytt och spännande i modeväg kommande år som många kommer att vilja bära. Vi får vänta och se vad det blir.
Charlotte