För 75 år sedan, den 1 september 1945, öppnade min farfar Jacobssons på Kungsgatan 53. Efter år av krig såg han möjligheterna med att öppna en modebutik på ”Stockholms Broadway”. Självklart var han osäker på hur det skulle gå, men efter krig och isolering längtade kvinnor i Stockholm efter vackra kläder – så han lyckades.
Jag kan se nya möjligheter efter Coronapandemin och därför är det viktigt för mig att butiken finns kvar. Webbutiken blir allt viktigare, men butiken där jag och mina medarbetare möter dig och andra kunder kan aldrig ersättas.
Antalet kunder som kommer till oss på Kungsgatan är fortfarande litet, men långsamt blir ni fler.
.
Många har gett mig positiv feedback på texten om min verklighet från min verklighet i förra veckan, så här kommer fortsättningen:
Varje morgon går jag till butiken och kontoret för att planera de kommande dagarna. Jag är så glad, och tacksam, att jag kan fortsätta ha affären öppen. Jag lider med alla butiksägare utomlands som måste ha stängt, som i London, där min dotter Lovisa lever. Jag förstår faktiskt inte hur de klarar sig utan intäkter.
.
.
Mina medarbetare arbetar numera deltid, med varierande arbetstider och dagar. Vi har så pass mycket att göra att tre personer behövs för att hålla kontakten med dig och våra andra kunder samt för att ta hand om leveranser, beställningar och kunderna i butiken. Vi öppet vardagar, 11.00-18.00, men på kontoret startar vi 9.00. Vi tvättar självklart händerna när vi kommer till butiken, håller avstånd till kunder och följer alla råd och riktlinjer som finns.
.
Leveranserna har minskat
Det har självklart inte kommit lika många plagg som under samma period förra året, men nu börjar sommarkollektionerna komma. Spännande! Jag hoppas fortfarande på en sommarkollektion från Stockholms Klänningsfabrik, men jag vet inte om det blir någon eftersom deras fabrik i Frankrike fortfarande har stängt.
.
Lite fler kunder, men rejält försäljningstapp
Det har varit lite fler kunder inne i butiken den senaste veckan jämfört med tidigare veckor. Istället för fyra-fem kunder, kanske vi har haft sex-åtta stycken. Jag var inne hos Vetekatten i torsdags (jag försöker att handla där regelbundet) och istället för fem lunchgäster hade de kanske tjugo, mot över hundra en ”vanlig” vardag. Tufft, men det går.
.
.
Vi har tappat en mycket stor del av vår försäljning, men vi får i alla fall in tillräckligt för löner, hyra och vissa varukostnader. Så jag är tacksam! Det vore fruktansvärt att inte ha några intäkter alls. Det tråkiga är att det kommer att dröja länge innan vi är tillbaka på en ”normal” nivå. Det gör att jag och många andra företag fortsatt kommer att hålla ner på antalet anställda. Sorgligt och tufft för alla som förlorat sitt jobb! Självklart är det ännu värre för den som har förlorat släkt och vänner. Självklart!
Nästan alla jag pratar med – Sheri på skönhetssalongen, Carina på mitt gym, Alexander på restaurangen Nook, har förlorat mer än hälften av sina kunder och intäkter. Det går! Men alla har det inte tufft. Jag har en väninna som säljer trädgårdsmöbler och där går det väldigt bra. Alla ska ju semestra hemma i år. Så skönt och kul att någon håller uppe försäljningen och inte behöver dra ner på antalet anställda.
.
Vad händer på Kungsgatan 53?
Just nu finns det inte mycket mer vi kan göra, än att jobba på. Vi har gjort allt vi kan och jag kan mest hoppas på att försäljningen fortsätter öka – både i butiken och i webbutiken.
Jag tror att vi efter pandemin kommer att se att många fortsätter att arbeta hemifrån – vilket gör att vi får färre kunder på Kungsgatan och fler i webbutiken. Jag tror också att färre kommer att resa vilket också leder till färre besökare i Stockholm.
Utvecklingen för vår webbutik är väldigt positiv! Vi postar dubbelt så många paket per dag och hemleveranserna har femfaldigats. Vi arbetar med att utveckla hemsidan och webbutiken, för att exempelvis visa hur plagg matchar samt ge personliga tips. Skicka gärna ett mail till mig (charlotte@jacobssons.nu) om du har några tips eller kommentarer.
.
.
I veckan gjorde jag ha mitt första inköp över Facetime, med Anna Juhlin hos Gerry Weber. Spännande! Det fungerade – och nu har jag fått en film från danska MosMosh på deras vinterkollektion. Alla försöker på olika sätt att hålla verksamheterna igång.
.
Jobbigt för butiker som öppnar upp nu
Även om butiksägare utomlands är överlyckliga att öppna upp igen, kommer de att hamna i där vi var för sex-åtta veckor sedan. Det blir ett par kaotiska veckor med massor med leveranser, nya öppettider, nytt schema – och med en försäljning som inte kommer tillbaka till gamla nivåer på ett bra tag. Dessutom ska de betala för varorna som levereras, utan att ha haft några intäkter på månader. Det blir ett kritiskt ögonblick modebranschen!
Att vi i Sverige har haft öppet under hela tiden, betyder att vi företag har kunnat bidra med skatteintäkter – även om det är mycket mindre än vanligt, så är det bättre än noll. Jag tror att det är en stor fördel ekonomiskt för Sverige. Många av oss butiker har nu dragit ner så mycket som det går och anpassat oss efter den nya kostymen.
.
Mindre stress, men mer oro
Eftersom trycket på butiken har minskat radikalt, stressar jag mindre. Självklart känner jag fortfarande stark oro för många saker, men jag mår ganska bra just nu. Kanske beror det på att jag tagit fasta på rådet min väninna Lena gav mig för ett par veckor sedan, att jag skulle hitta något lustfyllt att se fram emot. För mig handlar det om att skapa det nya, starka och moderna Jacobssons. Precis det som min farfar gjorde när han tidigt 1945 började planera för den helt nya modebutiken på Kungsgatan.
.
.
I förra veckan var jag på stan och handlade på Löplabbet, Twilfit och Vetekatten. Jag behövde lite nytt och ville samtidigt kolla läget hos andra här på Kungsgatan. Det var inte helt tomt, men nästan. På Kungsgatan öppnar butikerna klockan elva och på Östermalm klockan tio. För dig som inte tillhör en riskgrupp kan jag varmt rekommendera en promenad i stan – också för att handla. Självklart ska du vara rädd om dig och ha koll!
Ja, vem kunde tänka sig det här.
Hej! Vilken fin och trevlig läsning… trots allt… i dessa tider.
Jag hoppas verkligen att vi kommer igenom detta snart och att vi är en erfarenhet rikare i vad allt det innebär…
Jag är rätt säker på att du kommer lyckas ge butiken en ”nystart” efter detta! Ser fram emot att se vad som händer! Har inte varit till Sthlm sedan i januari, februari… Men shoppade en klänning i er webbshop i förra veckan 😉 🙂
Kram och var rädd om dig!
/Maria Wiker
Hej Maria
Stort stort tack för din kommentar – och din shopping. Jag vet att du verkligen älskar klänningar.
Ser mycket fram emot att vi kan ses igen – och att jag får fota dig i nya höstklänningar.
Ha en fantastisk sommar – detsamma. Charlotte